Strengere Milieuzones voor Dieselvrachtwagens
In de recent overeengekomen wetgeving met de Raad worden strikte CO2-emissiereductiedoelstellingen voor grote vrachtwagens vastgesteld. Deze doelstellingen omvatten een vermindering van 45% voor de periode 2030-2034, 65% voor 2035-2039 en 90% vanaf 2040. Vanaf 2030 worden ook emissiereductiedoelstellingen vastgesteld voor aanhangwagens (7,5%) en opleggers (10%). Deze maatregelen zijn essentieel om de CO2-uitstoot in de transportsector drastisch te verlagen en de duurzaamheid van de industrie te bevorderen.
De Impact van Zware Bedrijfsvoertuigen op de EU’s Klimaatdoelen
Zware bedrijfsvoertuigen zijn verantwoordelijk voor meer dan 25% van de broeikasgasemissies van het wegvervoer in de EU en dragen bij aan meer dan 6% van de totale broeikasgasemissies in de EU. Het verminderen van deze emissies is cruciaal om de EU-doelstellingen voor klimaatneutraliteit tegen 2050 te behalen en de afhankelijkheid van ingevoerde fossiele brandstoffen te verminderen. Deze nieuwe wetgeving markeert een belangrijke stap in de richting van een duurzamere toekomst en benadrukt de dringende noodzaak om de ecologische voetafdruk van de transportsector te verkleinen.
Iras Logistics: Voorop in Duurzaam Transport
Bij Iras Logistics houden we de regels en wetgeving nauwlettend in de gaten om maatschappelijk verantwoord te ondernemen. We zijn ons zeer bewust van de schadelijke impact van CO2-uitstoot en nemen als bedrijf actief maatregelen om dit te verminderen. We stimuleren onze medewerkers om elektrisch te rijden en zijn momenteel in onderhandeling voor de aanschaf van elektrische vrachtwagens om ons wagenpark te verduurzamen. Door deze initiatieven willen we niet alleen voldoen aan de nieuwe wetgeving, maar ook een leidende rol spelen in het creëren van een schonere en groenere toekomst.